top of page
  • תמונת הסופר/תdor izraeli

אתרי הנצחה ומקומם הרגשי בקרב הציבור הישראלי

על כל דרך בישראל וכמעט בכל אתר, חורשה, שמורת טבע או בסיס צבאי אנחנו פוגשים אותם. אתרי הנצחה. לכל אחד מהם יש סיפור: יש כאלו שמציינים מאורע קשה בהיסטוריה של המדינה, בו נהרגו אזרחים או אנשי צבא. יש שמספרים סיפור אישי של אדם שהלך לעולמו ומשפחתו ביקשה לציין את זכרו באמצעות אתר הנצחה משלו. לאתרי ההנצחה ולאנדרטאות הזיכרון מקום רגשי חשוב בהלך הרוח של הציבור הישראלי. אנחנו מובלים על ידי הזיכרון ואוהבים לחלוק כבוד.

אנדרטת נופלים במכללה למנהל

בין אנדרטת זיכרון לגאווה לאומית

החשיבות הרבה המיוחסת בארץ לזיכרון לאומי קשורה למקום שתופס הזיכרון במורשת היהודית בכלל ובציונות בפרט. הנרטיב של זכותנו על הארץ והקרבת הבנים שנדרשת מאתנו על מנת לחיות פה קשים להכלה ואתרי ההנצחה משמשים עוגנים מציאותיים המחזקים את יכולתנו להכיל אותם. ימי זיכרון, טקסי זיכרון ואתרי זיכרון משמשים כהיכלי תהילה לאומיים החולקים כבוד לאלה שנתנו את חייהם.

מנהגי ההנצחה הלאומית מחלחלים גם להנצחה הפרטית. משפחה שנאחזת בזכר יקירה מבקשת לעיתים למקם את הזיכרון באתר גשמי, מעין נוכחות מסוימת, קטנה, של המת בתוכנו. ניסיון לגעת בנצח.

בהרבה מאד מקרים אנחנו כלל לא מכירים את האנשים שמאחורי האנדרטה, אבל משהו בסיפור של האנדרטה, בצורה שלה וברושם שהיא עושה עלינו מחבר אותנו למקום. אנחנו מוצאים בו נחמה ומרגישים גאווה לאומית כאשר מדובר בסיפור גבורה כלשהו. זהו מקום שממלא כל אחד מאיתנו בתחושת שייכות, גאווה לאומית וחוזק.

העובדה שיש מקום שבו אנחנו מספרים סיפור של זכרון כלשהו, תורם לגאווה הלאומית. כל מבקר שמגיע לארץ מתרשם מהאנדרטאות ואתרי ההנצחה הרבים שהוקמו וכל אחד מהם מספר סיפור. כשמדובר בסיפור לאומי, מדובר גם בגאווה לאומית גדולה ולכן אתר הנצחה הוא מקום שרבים מאיתנו מתחברים אליו באופן מהותי כל כך.

מקום לחזור אליו שוב ושוב

בכל רחבי הארץ אנחנו מוצאים אנדרטאות זיכרון ואתרי הנצחה המוקדשים לאנשים ולאירועים ששזורים בהיסטוריה שלנו, לצד כאלו שנבנו כדי לחלוק כבוד לאדם מסוים, על ידי משפחתו. כל אנדרטת זיכרון כזו אוחזת בסיפור שמתקשר להיסטוריה שלנו ולמהות של החיים שלנו פה. זוהי הסיבה שרבים מאיתנו שואבים כוח מביקור באנדרטה, מהשתתפות בטקסים ומהקמת אתר הנצחה לאנשים קרובים שהלכו מאיתנו.

בהרבה מאד מקרים אנחנו כלל לא מכירים את האנשים שמאחורי האנדרטה, אבל משהו בסיפור של האנדרטה, בצורה שלה וברושם שהיא עושה עלינו מחבר אותנו למקום. אנחנו מוצאים בו נחמה ומרגישים גאווה לאומית כאשר מדובר בסיפור גבורה כלשהו. זהו מקום שממלא כל אחד מאתנו בתחושת שייכות מחזקת.

אתרי ההנצחה מספקים לנו מקום לחזור אליו בכל פעם שנרצה להתייחד עם זכר יקירינו, עם סיפור שהשפיע על חיינו או פשוט לחלוק כבוד למי שהשפיע על החיים שלנו כאן בישראל. אנחנו מחוברים רגשית לסיפורים רבים, גם אם הם לא קשורים באופן ישיר לחיים שלנו.

אתרי הנצחה עם ערך חינוכי

לצד שימור הזיכרון האישי והלאומי, רבים מאתרי ההנצחה הם מקומות שאפשר ללמוד מהם. עבור ילדים ובני נוער אנדרטת זיכרון היא הזדמנות לספר סיפור לא דרך שיעור בכיתה אלא דרך המקום עצמו. הילדים מתחברים אל הסיפור , נוכחים בו בגופם ולומדים עליו – כך לאתרי הנצחה יש ערך חינוכי חשוב. משהו שאי אפשר להעביר דרך ספרי הלימוד.

5 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

על מקום, זהות ושייכות

בימים אלה ממש אנחנו עמלים על הכנת שלטי כניסה חדשים בכניסות למזכרת בתיה. שלטי כניסה לישוב הם מעין תמצית זהות, איך העיר (או המושבה במקרה זה) תופסת את עצמה, איזו תדמית היא רוצה ליצור בעיני הבאים בשעריה,

גן המנהיגים- כך הכל התחיל

בקיץ 2008, לאחר 25 שנה כראש עיריית ראשון לציון, בשלהי כהונתו כפי שיתברר מספר חודשים מאוחר יותר, חנך מר מאיר ניצן את פרי יוזמתו – גן המנהיגים, או פארק מנהיגי האומה כפי שנקרא בתחילה. גן המנהיגים עוטף מצ

קצת יותר מהנצחה

רעיון אתרי ההנצחה עלה במוחם של בני אדם כבר בשחר ההיסטוריה הידועה לנו. השאיפה להשארת זכר מתריסה נגד זמניות החיים בניסיון חסר סיכוי לגעת בנצח. זהו כנראה צורך טבוע בנו, כמעט צורך ביולוגי. אך לעיתים, יש ב

bottom of page