רענן כספין, סטודיו שיגן

רענן כספין

החזרה לעיצוב - סיפור אישי

בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת עמדתי בפני צומת חשובה בדרכי המקצועית. ההחלטה שקיבלתי באותם ימים השפיעה על מהלך חיי לשנים רבות אחר כך. כתוצאה ממנה, למרות השכלתי הפורמאלית בתחום העיצוב (בוגר בצלאל – 1982) התרחקתי מתחום העיצוב והתחלתי לפעול בעולם העסקי.

במקביל לסיום לימודי, הצטרפתי לעסק המשפחתי שלנו, שהיה אותה עת בשלבי הקמה ראשונים, ומצאתי את עצמי מוביל אותו במשך 18 השנים הבאות בהן יזמתי, הקמתי וניהלתי חברות בתחומי אספקת מוצרים לחקלאות, מוצרי גינון והשקיה ו DIY קמעונאי, בארץ ומאוחר יותר גם בחו"ל.

אלא שחיידק העיצוב לא נעלם ואפילו לא נרגע, ועיסוק בציור, פיסול, קרמיקה ופסיפס בשעותי הפנויות לא הצליח להשביע אותו.

לפיכך, כשהזדמנה לנו הצעת רכש אטרקטיבית, מכרתי את עסקי, השארתי מאחורי את עולם העסקים והמסחר, הלכתי אחרי הלב (והחיידק) -  ובשנת 2000 הקמתי את סטודיו שיגן.

בתחילה עסק סטודיו שיגן בעיצוב שיווקי – עיצוב, תכנון והקמת תערוכות מסחריות, מערכות תצוגה ונקודות מכירה. במקביל, התחלנו  לעצב בתי כנסת ומאוחר יותר, פרויקטים אומנותיים.

עיצוב אומנות במרחב הציבורי כבש אותי,  ועד מהרה הפך להיות עיסוקי העיקרי.

 

אוהלה של תורה

לתחום בתי הכנסת הגעתי במקרה: אריק, חבר ילדות שעוסק ביצירת ויטראז', פנה אלי בבקשה לעצב ולבצע אתו ארון קודש בבית כנסת המרכזי "מרום ישראל" בבת-ים. חווית תכנון וביצוע הפרויקט התגלתה להפתעתי כמרגשת ומאתגרת.

גיליתי שגם בעולם של שמרנות, גבולות, סמלים ואסתטיקה מסורתית יש מרחב רב ליצירה ולחדשנות. לעומת עיצוב תערוכות מתסכל בחומרים מתכלים בהן עסקתי באותה תקופה, נהניתי מיצירה בחומרים אמיתיים, של אלמנטים שיעמדו על תילם שנים רבות. בעיקר נעמו לי הערכה רבה ותגובות חמות של קהל באי בית הכנסת, קהל היעד שלי.

במשך הזמן למדתי על חשיבות הבנת הייחוד, ההבדלים והדקויות של מסורות הקהילות השונות, הבנה המובילה לעיצוב נכון עבורן. הערך המוסף -  גיוון שמוסיף עניין ושונות לכל פרויקט חדש.

בתחום פנים בתי הכנסת הנשלט מסורתית ע"י נגריות, היתרון היחסי שלנו הוא היותנו מוכווני עיצוב ללא מחויבות לתחום חומרים מסוים. שילובי עץ, אבן, מתכות, זכוכית וחומרים קרמיים מתקיימים ברוב עבודותינו. 

פתיחת הדלת ב"מרום ישראל" בבת ים הובילה בעקבותיה פרויקטים רבים נוספים של ארונות קודש, תיבות, ויטראז', מחיצות, גופי תאורה ועיצוב כולל של בתי כנסת.

 

אומנות, הנצחה ותוכן

פניה צנועה שקיבלנו מהחברה הכלכלית של ראשל"צ, הולידה  את פרויקט גן המנהיגים. ראש עיריית ראשל"צ באותה עת - מאיר ניצן, הגה ותכנן גן להנצחת מנהיגי האומה. אנחנו התבקשנו לספק לוחות אבן חברונית עליהן חרוטות קורות חייו של כל אחד מהמנהיגים שנבחרו: הרצל, ז'בוטינסקי, ויצמן, בן גוריון, בגין ורבין. (מאוחר יותר, בהשפעת ח"כ דליה איציק, נוספה גם גולדה). פתרון לוחות האבן נראה לי חלש וחיוור, והחלטתי, למרות שלא התבקשתי, להציע להם אלטרנטיבה צבעונית ומרשימה יותר הכוללת ציורי קיר קרמיים משולבים בלוחות שיש "אבסולוטו" שחור. למזלי עמדו מולי אנשים פתוחים וקשובים שהצליחו, לא פחות חשוב, למצוא את התקציב הדרוש לשינוי.

כך נולד פרויקט לוחות המנהיגים. מתוך מעורבותנו בפרויקט, נוספו במהלך העבודה שני אלמנטים אומנותיים נוספים בגן המנהיגים: 

עמוד האש - פסל אלומיניום המסמל מנהיגות כעמוד האש שלפני המחנה. הפסל כולל 6 עמודי אלומיניום נפחיים מעוצבים בצורת להבות בחלקם העליון. את הפסל הצבנו באמצע בריכה ובמרכזו מזרקת מים גבוהה, והוא מצופה בציפוי אדום.  

שער האומות - הצדעה למדינות שהצבעתן באו"מ אפשרה את הקמת מדינת ישראל. קיר צורני מחופה ניצב בכניסה לגן, ועליו משובצים דגלי המדינות המצביעות מודפסים בהדפסה קרמית על גבי אריחים, וסבכת פלדה חתוכה בדמות סמל האו"ם.

 

זיכרון

עיצוב הזיכרון וההנצחה מרתק בעיני. פרספקטיבה היסטורית סובייקטיבית הנכתבת בידי המנציח, בתוספת רגשות עזים ורגישות רבה מייצרות תערובת נפיצה ומאתגרת. 

גם כאן, כמו בבתי הכנסת מדובר בתכנים עמוסי סמלים, אתוסים, הקשרים אומנותיים ומסורות אסתטיות.  

אתגר מיצוי הבלילה הרותחת הזו, תוך הישמרות מקונבנציות, תבניות ושאר מלכודות עיצוביות ורגשיות איננו פשוט, אבל כידוע איפה שקשה הכי מעניין. מאוחר יותר ביצענו פרויקטים נוספים, שכללו בצד עבודת העיצוב עיסוק רב בתכנים וברגישויות ההנצחה.

 

אנדרטת אסון השייטת

האנדרטה לזכר חללי אסון השייטת בלבנון הוקמה בטיילת חוף ראשל"צ. 12 לוחות פלדה עבה במיוחד מותקנים בצמדים במתאר מגן דוד כך שהם נוטים פנימה במעיין קריסה מוקפאת. בחלקם העליון לוחות זכוכית מחוסמת עליה חרוטים שמות הנופלים וסמלי היחידה. שקיפות הלוחות מחברת את השמות. השתקפות השמיים והאור סביב השמות יוצרים מופע דינמי המשתנה במשך שעות היום, ומתחלף לתאורת לילה הבוקעת מתחתית האנדרטה.

 

האנדרטה לזכר מוטי קינד ז"ל

מוטי קינד, שחקן כדורגל צעיר במכבי רחובות, נדקר ומת במהלך משחק כדורגל, לפני כ-25 שנה,  בידי אוהד חמום מוח של הקבוצה היריבה שפרץ למגרש.

האנדרטה לזכרו הוקמה בגן המייסדים ברחובות, בדיוק במקום בו נרצח, ביזמת משפחתו ובתמיכת התאחדות הכדורגל כחלק ממלחמתה באלימות בספורט.

הפסל, שגבהו כ 4 מטר כולל כדורגל ופירמידה צרה וחדה המפלחת אותו. האלמנטים עשויים מנירוסטה מלוטשת (אלקטרו פוליש).

יצירת הכדור ממחומשי ומשושי נירוסטה קמורים (ברדיוס קטן מרדיוס הכדור) הייתה משימה טכנית מאתגרת במיוחד.

 

ככר גדי לידור

פסל הנצחה המוצב במרכז בריכה בכיכר הכניסה ל"מעוין שורק" (איקאה) בראשל"צ, לזכרו של גדי לידור ז"ל, טייס מיל' בחיל האוויר שכיהן בין השאר כמנכ"ל עיריית ראשון לציון.    

לוחות נירוסטה מלוטשת מכופפים בדגם מטוס העשוי כאילו קיפולי נייר, המתנוסס על עמוד פלדה קשתי בחתך טרפזי שצבעו תכלת - אפור.  גובה הפסל כ 9 מטר, והוא מוקף מזרקות מים מוארות שתורמות גם הן לביטוי הדינמי הנובע ממבנה הפסל.

 

חדר הנצחה לחללי חיל מודיעין

פינת הנצחה לחללי חיל מודיעין בבניין משרדים בבסיס צבאי.  במרכזו קיר שמות ע"ג זכוכית שקופה, נתון בתוך "שברים" בקיר אפור, ומאחוריו קיר מואר בתאורת לד.  בשני צדדים, לוחות זכוכית כהה, עליהם מופיעים, בהקרנה פנימית, טכסטים (השיר בשמאל ההדמיה) וסרטי הנצחה. הרעיון העיצובי הוא בידול החדר מהסביבה הרועשת והמוארת ויצירת סביבה מנותקת המאפשרת התייחדות. בפרויקט זה היינו מעורבים בעיצוב בלבד.

 

סטודיו שיגן

סטודיו שיגן  מבצע כיום מגוון רחב של פרויקטים בתחומי המרחב הציבורי והפרטי: החל מארונות קודש, תיבות ואלמנטים מיוחדים בבתי כנסת – דרך עיצוב עירוני ואומנות חוצות: שלטי שמות רחוב, ריהוט ואלמנטים מיוחדים, פסלים, ככרות, תבליטים, ציורי קיר, ועד הנצחה: גני זיכרון, אנדרטאות, חדרי ופינות זיכרון.

תהליך העיצוב והתכנון פחות או יותר קבוע בדרך כלל:

  • אפיון – תחושת המקום, הבנת יעדים וגבולות, איתור מקורות השראה, בחינת סביבה וקהל משתמשים.
  • עיצוב – יצירת קונצפט, אלטרנטיבות עיצוביות, המחשה במודלים והדמיות, הצגות לפורום מחליט.
  • תכנון - התייעצות במומחים, אפיון חומרים וטכנולוגיות, תכנון מפורט והכנת תכניות עבודה.

בחלק מהפרויקטים מעורבות שיגן מסתיימת בתכנון מפורט וליווי תהליכי הייצור וההתקנה בפיקוח מקצועי.

אך מרבית הפרויקטים שעוצבו בסטודיו - בוצעו בידי ובאחריות סטודיו שיגן. ביצוע מלא, עד מוצר מוגמר, בעזרת אומנים ובעלי מקצוע יצירתיים ואיכותיים במיוחד, שותפים מקצועיים שבחרנו במהלך השנים.

מרבית הפרויקטים מנוהלים בסטודיו שיגן בשלמותם: ייזום, תחקיר, עיצוב, תכנון, ייצור והפקה, יישום והקמה – עד מסירה ללקוח.

מקצתם: עיצוב תכנון ופיקוח בלבד.

מעורבות מרבית בפרויקט עדיפה בעינינו משום שהיא מבטיחה שליטה טובה יותר על איכות התוצאה.

במהלך השנים "ליקטנו" בעלי מקצוע מעולים בתחומים השונים, נגרים, גלפים, חרשי אבן ומתכת, אמני זכוכית וקרמיקה, מרקעי נחושת, יוצקים ועוד. אומנים אלה הם שותפים מלאים ליצירה בשיגן, למדנו מהם הרבה, ותרומתם להצלחת עבודתנו חיונית.  

פעילות שיגן מאופיינת בחתירה לפתרונות יצירתיים לא שגרתיים, ברמת עיצוב גבוהה, ובביצוע לא מתפשר, בטיחותי, מקצועי ומתוך רגישות סביבתית.

לקוחותינו הנאמנים שותפינו לדרך יעידו, שעקרונות השרות הטוב, הקשבה ללקוח והקפדה על מצוינות בתכנון ובביצוע, שספגתי בשנותי בעסקים – מנחות את פעילות סטודיו שיגן. אנחנו ידידותיים, פתוחים, ומתייחסים לעבודתנו ברצינות רבה.

ככה זה כשנהנים.